The “Programa Educación y Memoria” in progress: practices and meanings in the origins of a national education policy (2005-2007)

Main Article Content

Juliana Santos Ibáñez

Abstract

This article observes the meanings and representations of the dictatorial past deployed by the “Programa Nacional Educación y Memoria”, public policy implemented in Argentina for the transmission of recent past in educational outreach, in its origins (2005-2007). From a qualitative methodology, it was possible to account for the complexities of the processes of construction of social memories, observing the persistence of the bases of a humanitarian narrative that condemns the crimes committed during State terrorism, which coexisted with efforts of openness to incorporate new relevant debates about the past of dictatorship in the country.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Santos Ibáñez, J. (2024). The “Programa Educación y Memoria” in progress: practices and meanings in the origins of a national education policy (2005-2007). Trabajos Y Comunicaciones, (59), e198. https://doi.org/10.24215/23468971e198
Section
Articles

References

Bettendorff, P. y Rial, A. P. (2012). Modos de concebir la memoria. Polémicas en torno al film Los Rubios (2003) de Albertina Carri. En V Seminario Internacional de Políticas de Memoria. Centro Cultural de la Memoria Haroldo Conti.

Calveiro, P. (1998). Poder y desaparición: los campos de concentración en Argentina. Ediciones Colihue SRL.

Carretero, M. y Kriger, M. (2006). La usina de la patria y la mente de los alumnos. Un estudio sobre las representaciones de las efemérides escolares argentinas. En M. Carretero, A. Rosa, y M. F. González, Enseñanza de la historia y memoria colectiva. Paidós Educador.

Crenzel, E. (2010). Políticas de la memoria en Argentina. La historia del informe nunca más. Papeles del CEIC, 2(61).

De Amézola, G. y D’achary, C. (2010). Recordar la Dictadura. Los actos escolares de 2008 y 2009 en las escuelas primarias de Malvinas Argentinas. V Jornadas de Trabajo sobre Historia Reciente. Universidad Nacional de General Sarmiento.

Elster, J. (2007). Rendición de cuentas: la justicia transicional en perspectiva histórica. Katz Editores.

Feld, C. y Mor, J. S. (2009). El pasado que miramos: memoria e imagen ante la historia reciente. Paidós.

Finocchio, S. (2007). Entradas educativas en los lugares de la memoria. En M. Franco y F. Levin (Comp.), Historia reciente: Perspectivas y desafíos para un campo en construcción. Paidós.

Gauthier, G. (1995) Le documentaire, un autre cinéma. Nathan.

Guarini, C. (2009). El ‘derecho a la memoria’ y los límites de su representación. En C. Feld y J. Stites Mor (Comps.), El pasado que miramos. Memoria e imagen ante la historia reciente (pp. 255-277). Paidós.

Higuera Rubio, D. M. (2010). El declive de la escuela moderna y sus rituales: ¿hay lugar para la memoria del pasado reciente argentino? Revista Praxis Educativa, 5(2), 149-160.

Jelin, E. (2017). La lucha por el pasado. Siglo XXI.

Legarralde, M. (2020). Combates por la memoria en la escuela: Transmisión de las memorias sobre la dictadura militar en las escuelas secundarias. Miño y Dávila.

Lorenz, F. G. (2004). Tomála vos, dámela a mí. La noche de los lápices: el deber de memoria y las escuelas. En E. Jelin y F. Lorenz (Comp.), Educación y memoria: La escuela elabora el pasado (pp. 95-129). Siglo XXI Editores.

MacDougall, D. (1992). Films de mémoire. Journal des anthropologues, 47(1), 67-86.

Messina, L. (2010). Políticas públicas y construcción de la memoria social: acontecimientos, actores y marcas de lugar. El caso del ex centro clandestino de detención Olimpo [Tesis de Doctorado]. Universidad de Buenos Aires.

Perel, J. (30 de mayo de 2021). Los rubios de Albertina Carri. Página 12.

Portos Gilabert, J. M. y Capra, M. (2021). Reflexiones en torno a una pedagogía de la memoria. 45 años del golpe/19 años de Espacios para la Memoria. Pasado Abierto, 13.

Raggio, S. (2010) Los relatos de La Noche de los Lápices. Modos de narrar el pasado reciente [Tesis de maestría en Ciencias Sociales]. Universidad Nacional de La Plata.

Ricoeur, P. (2003). La memoria, la historia, el olvido. Trotta.

Romero, L. A. (2004). La Argentina en la escuela. La idea de nación en los textos escolares. Siglo XXI Editores.

Santos Ibáñez, J. (2022). Construyendo memorias desde el Estado. El caso del Programa Nacional Educación y Memoria como política de enseñanza del pasado reciente en Argentina en sus orígenes (2005-2007) [Tesis de Magíster, inédita]. Universidad de San Martín.

Walas, G. (2016). Imágenes sondeando ausencias: la mirada documental de Jonathan Perel. Alter/nativas. Revista de estudios culturales latinoamericanos, 6.