Historical studies at the Faculty of Philosophy and Letters (1955-1966). Academic identities, study plans and historiographic guidelines

Main Article Content

Martha Rodriguez

Abstract

The aim of this article is the analysis of the reforms produced in the curricula, the teaching staff and the academic structure of the history course of the Faculty of Philosophy and Letters of the University of Buenos Aires between 1955 and 1966. Through them, we propose to offer some empirical supports to think about the complexity of the Argentine historiography over that period, furrowed by traditional and renovating lines, which coexisted not without tensions and struggles, but where the balance of forces always inclined to the benefit of the former.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Rodriguez, M. (2019). Historical studies at the Faculty of Philosophy and Letters (1955-1966). Academic identities, study plans and historiographic guidelines. Trabajos Y Comunicaciones, (50), e096. https://doi.org/10.24215/23468971e096
Section
Dossier

References

Acha O. (2005) La trama profunda. Historia y vida en José Luis Romero, Buenos Aires, Buenos Aires, El cielo por asalto.

Blanco A. (2006) Razón y modernidad. Gino Germani y la sociologí­a en la Argentina, Buenos Aires, Siglo XXI.

Becher, T. (2001). Tribus y territorios académicos. La indagación intelectual y las culturas de las disciplinas. Barcelona, Gedisa.

Buchbinder P. (2005) Historia de las Universidades Argentinas, Buenos Aires, Sudamericana

Buchbinder, P. (1997) Historia de la Facultad de Filosofí­a y Letras, Universidad de Buenos Aires. Buenos Aires, EUDEBA.

Caldelari M & Funes P. (1997) “La Universidad de Buenos, 1955-1966: lecturas de un recuerdo”, en Oteiza, E. (coord.) Cultura y Polí­tica en los años ‘60. Buenos Aires, Instituto de Investigaciones “Gino Germani”, Facultad de Ciencias Sociales.

Cibotti, E. (1993) “El aporte en la historiografí­a argentina de una generación ausente”, 1983 -1993 Entrepasados., Año III, N º 4/5.

Cutolo, O. (1974) Un historiador de garra: Raúl A. Molina, Instituto de Historia del Notariado, La Plata.

Devoto F. (1994) (Comp.) La Historiografí­a Argentina en el siglo XX, Buenos Aires, Biblos. T. II

Devoto F. & Pagano N. (Eds.) (2004) La historiografí­a académica y la historiografí­a militante en Argentina y Uruguay, Buenos Aires, Biblos.

Devoto F & Pagano N. (2009) Historia de la Historiografí­a Argentina, Buenos Aires, Sudamericana.

Giletta M. (2013) Sergio Bagú. Historia y sociedad en América Latina. Una biografí­a intelectual, Buenos Aires, Imago Mundi.

Halperin Donghi, T. (2003) “Un proceso innovador y conflictivo”, en Rotunno C. & Diaz de Guijarro E. (Comps.) La construcción de lo posible. La Universidad de Buenos Aires de 1955-1966, Buenos Aires, Libros del Zorzal.

Hora R. (2001) “Dos décadas de historiografí­a argentina”, en Punto de Vista, N ° 69.

Instituto Nacional del Profesorado Secundario (1959) Bodas de Oro del Instituto Nacional del Profesorado Secundario: 1904-1954, Buenos Aires.

Neiburg F. (1998) Los intelectuales y la invención del peronismo, Buenos Aires, Alianza.

Noé A. (2005) “Utopí­a y desencanto”. Creación e institucionalización de la Carrera de Sociologí­a en la Universidad de Buenos Aires: 1955-1966. Buenos Aires, Miño y Dávila.

Pagano N. (1995) “Raí­ces y conformación de la experiencia renovadora de los años sesentas. Apuntes para un replanteo”. En: Boletí­n de Historia, año 13, N º25.

Remedi, F. (2017) “La “primavera renovadora” argentina a escala local. Ceferino Garzón Maceda y los estudios históricos sobre la sociedad y la economí­a en Córdoba”, História da Historiografia

Romero, L. A. (1996) “La historiografí­a argentina en la democracia: los problemas de la construcción de un campo profesional”, Entrepasados., Año V, N º 10.

Rotunno C. & Diaz de Guijarro E. (Comps.) (2003) La construcción de lo posible. La Universidad de Buenos Aires de 1955-1966, Buenos Aires, Libros del Zorzal.

Sigal, S. (2002) Intelectuales y poder en Argentina. La década del sesenta, Buenos Aires, Siglo XXI

Suasnabar C. (2004) Universidad e intelectuales: Educación y polí­tica en la Argentina (1955-1976), Buenos Aires, Flacso/Manantial.

Turner J. & Acevedo G. (2005) Sergio Bagí¹. Un clásico de la teorí­a social latinoamericana, Mexico, UNAM.