Historical studies at the Faculty of Philosophy and Letters (1955-1966). Academic identities, study plans and historiographic guidelines
Main Article Content
Abstract
The aim of this article is the analysis of the reforms produced in the curricula, the teaching staff and the academic structure of the history course of the Faculty of Philosophy and Letters of the University of Buenos Aires between 1955 and 1966. Through them, we propose to offer some empirical supports to think about the complexity of the Argentine historiography over that period, furrowed by traditional and renovating lines, which coexisted not without tensions and struggles, but where the balance of forces always inclined to the benefit of the former.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.es).
References
Acha O. (2005) La trama profunda. Historia y vida en José Luis Romero, Buenos Aires, Buenos Aires, El cielo por asalto.
Blanco A. (2006) Razón y modernidad. Gino Germani y la sociología en la Argentina, Buenos Aires, Siglo XXI.
Becher, T. (2001). Tribus y territorios académicos. La indagación intelectual y las culturas de las disciplinas. Barcelona, Gedisa.
Buchbinder P. (2005) Historia de las Universidades Argentinas, Buenos Aires, Sudamericana
Buchbinder, P. (1997) Historia de la Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires. Buenos Aires, EUDEBA.
Caldelari M & Funes P. (1997) “La Universidad de Buenos, 1955-1966: lecturas de un recuerdo”, en Oteiza, E. (coord.) Cultura y Política en los años ‘60. Buenos Aires, Instituto de Investigaciones “Gino Germani”, Facultad de Ciencias Sociales.
Cibotti, E. (1993) “El aporte en la historiografía argentina de una generación ausente”, 1983 -1993 Entrepasados., Año III, N º 4/5.
Cutolo, O. (1974) Un historiador de garra: Raúl A. Molina, Instituto de Historia del Notariado, La Plata.
Devoto F. (1994) (Comp.) La Historiografía Argentina en el siglo XX, Buenos Aires, Biblos. T. II
Devoto F. & Pagano N. (Eds.) (2004) La historiografía académica y la historiografía militante en Argentina y Uruguay, Buenos Aires, Biblos.
Devoto F & Pagano N. (2009) Historia de la Historiografía Argentina, Buenos Aires, Sudamericana.
Giletta M. (2013) Sergio Bagú. Historia y sociedad en América Latina. Una biografía intelectual, Buenos Aires, Imago Mundi.
Halperin Donghi, T. (2003) “Un proceso innovador y conflictivo”, en Rotunno C. & Diaz de Guijarro E. (Comps.) La construcción de lo posible. La Universidad de Buenos Aires de 1955-1966, Buenos Aires, Libros del Zorzal.
Hora R. (2001) “Dos décadas de historiografía argentina”, en Punto de Vista, N ° 69.
Instituto Nacional del Profesorado Secundario (1959) Bodas de Oro del Instituto Nacional del Profesorado Secundario: 1904-1954, Buenos Aires.
Neiburg F. (1998) Los intelectuales y la invención del peronismo, Buenos Aires, Alianza.
Noé A. (2005) “Utopía y desencanto”. Creación e institucionalización de la Carrera de Sociología en la Universidad de Buenos Aires: 1955-1966. Buenos Aires, Miño y Dávila.
Pagano N. (1995) “Raíces y conformación de la experiencia renovadora de los años sesentas. Apuntes para un replanteo”. En: Boletín de Historia, año 13, N º25.
Remedi, F. (2017) “La “primavera renovadora” argentina a escala local. Ceferino Garzón Maceda y los estudios históricos sobre la sociedad y la economía en Córdoba”, História da Historiografia
Romero, L. A. (1996) “La historiografía argentina en la democracia: los problemas de la construcción de un campo profesional”, Entrepasados., Año V, N º 10.
Rotunno C. & Diaz de Guijarro E. (Comps.) (2003) La construcción de lo posible. La Universidad de Buenos Aires de 1955-1966, Buenos Aires, Libros del Zorzal.
Sigal, S. (2002) Intelectuales y poder en Argentina. La década del sesenta, Buenos Aires, Siglo XXI
Suasnabar C. (2004) Universidad e intelectuales: Educación y política en la Argentina (1955-1976), Buenos Aires, Flacso/Manantial.
Turner J. & Acevedo G. (2005) Sergio Bagí¹. Un clásico de la teoría social latinoamericana, Mexico, UNAM.